teknologiforståelse i grundskolen

kort om  forsøgene med teknologiforståelse

Du kan finde mål, læseplaner og vejledninger på EMU for både forsøgsfaget som sit eget fag og udfoldelser i de syv udvalgte eksisterende fag på: https://www.emu.dk/grundskole/teknologiforstaelse 

Hvis du er interesseret i styredokumenterne for valgfaget, skal du bruge dette link i stedet for: https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse-valgfag 

Forsøg_med_teknologiforståelse.pptx

få En hurtig indføring i den nye faglighed

de fire kompetenceområder

Hovedformålet med det store forsøgsfag i teknologiforståelse er, at sætte eleverne i stand til at forstå og agere meningsfuldt i en tid, hvor det digitale integrerer sig i alle livsområder. Eleverne skal kunne afmaske digitale teknologier og kunne gennemskue den intentionalitet, der er indbygget i dem. Faget er bygget omkring fire indbyrdes afhængige kompetenceområder, som i kort form kan beskrives således: 

Her arbejdes med faglige analyser af digitale artefakter: teknologianalyse, formålsanalyse, brugsstudier og konsekvensvurdering. Analyserne skal lede frem til en forståelse af bl.a. artefaktets intentionalitet og brug., og eleven skal herudfra kunne vurdere artefaktets betydning for individ, fællesskaber og samfund, og kunne redesigne dette ud fra deres analyse.
Her arbejdes med at rammesætte problemstillinger inden for komplekse problemfelter og systematisk metodeanvendelse i forhold til idégenerering og omsætning af disse til prototyper.I processen kan anvendes forskellige designmodeller, og i arbejdet bør indgå forskellige faglige metoder, fx begrebskort, skitser, lo-fi prototyper, brugertest undervejs, m.m.
For at kunne omsætte problemstillinger til mulige digitale løsninger skal man kunne abstrahere virkelige fænomener og relationer til mentale modeller, objekter og datastrukturer, som kan håndteres af en computer. Denne proces indebærer dekomposition af problemet, algoritmisk tænkning og evnen til at arbejde med mønstre og generaliseringer; det er det, der kaldes computational tankegang. Gennem arbejdet med computational tankegang opøver eleverne også kritisk dømmekraft i forhold til computerbaserede modeller.
Dette kompetenceområde sigter mod, at eleven forstår digital teknologi som et materiale til at udvikle digitale artefakter. Det kræver, at eleven udvikler et fagsprog og færdigheder, som er nødvendige for at udtrykke sig og skabe digitalt, herunder fx programmering, viden om data, computersystemer, netværk og sikkerhed.

faget & Kompetenceområderne forklaret kort

Nedenfor ser du fem små videoer, som er produceret af undervisningsministeriet i forbindelse med det nationale forsøg med teknologiforståelse. Den første video forklarer fagligheden og faget helt overordnet, mens de efterfølgende fire dykker længere ned i hver deres kompetenceområde. Videoerne findes også på forsøgets hjemmeside her: https://xn--tekforsget-6cb.dk/faglig-stoette/videoer-om-forsoeget/

teknologiforståelse i praksis

 fire podcast-episoder fra forsøget

Her udfoldes de fire kompetenceområder i teknologiforståelse gennem hver sin episode. Du finder de fire episoder her: 

https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/teknologiforstaaelse-i-grundskolen


Lyt med på CFU Absalons nye podcast-serie, praksis

Her laves der hele tiden nye episoder. De første fire handler om makerspaces, men serien vil også komme omkring playful learning og andre tilgange, som kobles til teknologiforståelse, efterhånden som foråret skrider frem. 

Læs CFU Absalons magasin, Praksis

Hvert halve år udkommer CFU Absalons magasin, Praksis. Udover aktuelle kursustilbud finder du en række artikler og andre faglige indspark - ofte også i forhold til teknologiforståelse. Magasinet kommer fysisk til skoler i region Sjælland, men kan også tilgås online. Find det aktuelle og tidligere numre her: 

Find forløb fra forsøget:

www.tekforsøget.dk samles alle de ressourcer og forløb, som indgår i det store forsøg med teknologiforståelse. 

bliv en del af CFU's praktikernetværk 

CFUs praktikernetværk for teknologiforståelse er støttet af Villumfonden og er dermed helt gratis at deltage i, hvis du er praktiker, fx lærer, pædagog, vejleder, skoleleder, kommunekonsulent på skoleområdet eller måske stadig studerende med særlig interesse for teknologiforståelse. Netværket er organiseret i regionale netværk under de enkelte CFU'er. Se sitet nedenfor for info om, hvad netværket kan tilbyde dig, og hvordan du tilmelder dig.